Reklama w wirtualnym świecie

Reklama w wirtualnym świecie

Co to jest reklama w Internecie tak naprawdę? Na jakie najważniejsze elementy postawić, aby się wybić wśród konkurencji? Reklama w Internecie posiada wiele odmian i sposobów kierowania. Dla osób które nigdy wcześniej nie interesowały się światem marketingu internetowego mogą poczuć się zagubione. Każdy, kto ma do czynienia z marketingiem internetowym musi mieć świadomość, że jest to suma wielu elementów, które ciężko opisać tylko w jednym zdaniu. Każdy kolejny miesiąc przynosi nowe odsłony marketingu internetowego. Ciężko jest podzielić rynek reklamy internetowej tak, aby dokładnie opisać wszystkie jej rodzaje i zależności. Każdy podział ma swoje wady oraz zalety.

Główną cechą marketingu internetowego jest miara. Można dokładnie sprawdzić jakie efekty przynoszą działania, jaki ruch je generuje, ile jest konwersji i jakie mają wartości. Pojawia się to z dokładnie przypisanymi kosztami i daje doskonały wgląd na powagę sytuacji. Najczęściej spotykanym podziałem reklam jest podział e-mail, AdWords i inne. Ten rynek można podzielić na mobile, desktop lub performance marketing, gdzie płacimy za konkretne działania. Dostępny jest także podział na reklamę jawną i niejawną.

Reklama jawna to taka, którą odbiorca powinien móc sam odróżnić jako przekaz reklamy w prosty sposób. Przeważnie takie reklamy są opatrzone stosowaną informacją. I trzeba mieć świadomość, że jednak wielu odbiorców odbiera je jak materiały nie reklamowe. Zalety jawnej reklamy pozwalają na lepszą kontrolę wyników oraz panowanie nad zmianami i nad wydatkami; szybkie rezultaty; mnogość form reklamy i możliwości przekazu wizualnego; dokładna kontrola; zasięg.

Wady reklamy jawnej składają się z tego, że jej odbiorca często nie posiada świadomości, że spotyka się z jej przekazem reklamowym, co zwiększa jego odporność na ten przekaz i nie przyjmuje go bezkrytycznie. Jawnymi elementami marketingu są: YouTube, Facebook ADS, Mailing, Linki sponsorowane, czyli AdWords. Reklama niejawna obejmuje narzędzia marketingu internetowego, która dociera ze swoim przekazem do internautów. Odbiorcy nie są wprost informowani, że jest to forma reklamy. Z pewnością osoby, które mają świadomość różnych form reklam potrafią je rozszyfrować. Zaletami reklamy niejawnej jest odbiorca, który nie ma świadomości, że ma do czynienia z reklamą przez co będzie bardziej skory do zakupu; można liczyć też na to, że część ruchu i konwersji zostanie zdobyte przy okazji i nie będzie trzeba ponosić dodatkowych kosztów. Wady reklamy niejawnej to jest przeważnie reklama internetowa, która nie posiada możliwości raportowania, tak jak potrafi to reklama jawna; często zdarza się, że nad reklamą niejawną można mieć mniejszą kontrolę i nie można reagować na nią błyskawicznie.

Niejawnymi elementami marketingu internetowego jest pozycjonowanie, Facebook, współpraca z blogerami, Twitter i Instagram. Przedstawione wady i zalety reklam internetowych z pewnością pomogą osobom początkującym, którzy stawiają pierwsze kroki w świecie marketingu internetowego. Należy również pamiętać, że najlepsze efekty osiągamy wtedy, gdy nie ograniczamy się tylko do jednej formy reklamy, lecz korzystamy z kilku, które się wzajemnie uzupełniają.

Aby zyskać również możliwość skutecznej reklamy należy monitorować jej analizę. Przed jak i w trakcie jej działania. Sama reklama nie wystarczy, gdy strona internetowa jest niedostosowana dla użytkowników lub gdy oferta odbiega od wymagań rynku. Opłacalnym krokiem jest wysłanie kilku zapytań do różnych, doświadczonych agencji i sprawdzenie co oni mogą zaoferować początkującym.